sunnuntai 30. lokakuuta 2011

Unettomuus

On aikoja, jolloin unettomuus iskee. Se koskee etenkin aamuyön hetkiä kun yritän epätoivoisesti etsiä sängyssä sopivaa asentoa saadakseni unta. Viimeisen viikon ajan olen herännyt siihen kun käännän kylkeä, häiriintynyt siitä, että lakana menee rullalle ja joutunut kohottautumaan hieman voidakseni kääntyä siten, ettei lakana rullaannu. Nyt joku varmaan pohtii, ettei tuo ihmisrukka ole tehnyt päivisin mitään ollakseen riittävän väsynyt nukkumiseen. Ei pidä paikkaansa. Voin kertoa, että eilenkin illalla kymmeneltä sammuin kuin saunalyhty konsanaan. En olisi jaksanut valvoa enää yhtään.

2:30 vanhaa aikaa olin jälleen hereillä. Hetken yritin nukahtaa sängyssä - täysin tuloksetta. Nousin ylös ja etsin sopivan asennon sohvalla. Se toimi. Sohva on minulle riittävän epänormaali paikka nukkumista varten eli kun unohdan tavoitteen: "Nuku, nuku, nuku NYT!" pystynkin nukahtamaan. Olen ikäänkuin luovuttanut. Sängyssä ajatukset menevät aina samaa rataa: "Ei taas, taas olen hereillä, ei ole hyvä asento, en taaskaan saa unta..." jne. Puoli kuudelta (vanhaa aikaa) heräsin miehen herätyskelloon ja siirryin sänkyyn nukkumaan. Nukuin vielä n. 1,5 tuntia enkä ole sen jälkeen enää saanut unta.

Kellot on nyt käännetty ja kello on 8:41. Arvatkaa mitä? Minua väsyttää... Kohta olisi aika lähteä tallille, lenkittää koira yms. ennen kuin koittaa ilta ja edessä on jälleen yö, josta kunnon lepo puuttuu. Näitä aikakausia on ollut ennenkin. Tiedän, että tilanne palaa vielä normaaliksi, mutta sen odottaminen on hermoja raastavaa.

Nyt toivon kovasti paljon aurinkoisia päiviä, sillä niistä saa väsyneenäkin energiaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti