keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Hetki ei ole vielä ohitse

Tulla lähelle
vaatii sinulta voimaa,
paljon
väkevää voimaa

Olla lähellä
vaatii sinulta rohkeutta,
paljon
paljasta rohkeutta

Päästää lähelle,
sisälle,
vaatii sinulta
vain
uskoa toiseen ihmiseen

-Tommy Tabermann-

Usein mietimme miten monta asiaa olisi pitänyt tehdä toisin. Kadumme, murehdimme ja olemme jälkiviisaita. Ihmisen pitää ajautua hyvin hyvin alas ennen kuin muutoksen tekeminen on mahdotonta - käytännössä se tarkoittaa kuolemaa. Siihen asti meillä on vielä aikaa.

Ei ole myöhäistä tehdä sisäistä muutosta - se vaatii työtä ja peilistä tulee sinä aikana kaveri.

Ei ole myöhäistä löytää vanhoja tärkeitä ihmissuhteita uudelleen ja avata väliin syntyneitä solmuja.

Ei ole myöhäistä löytää voimaa asioista puhumiseen.

Voisin luetella lukuisia asioita, mutta tässä tärkeimmät joiden parissa olen viettänyt viime päivinä aikaa. Peilikuvaan en vieläkään ole tyytyväinen, mutta "eteenpäin sanoi mummo lumessa" ;). Olen tyytyväinen siihen rohkeuteen, jonka olen itsestäni löytänyt. Olen seissyt peilin edessä ja tarkastellut omaa käytöstäni suhteessa muihin. En voi muuttaa muita ihmisiä, mutta itseäni voin. 

Läheisen suhteen uudelleen luominen ystävään vaatii sen, että ääneen sanomattomat asiat uskalletaan muuttaa ääneen sanotuiksi. Niistä tulee avoimia, yhdessä jaettuja eivätkä ne enää ole luurankoja kaapissa, joista molemmat kylläkin ovat tienneet. Aikakin tekee tehtävänsä. On kuitenkin syvä tunne-elämys kun nämä solmut hiljalleen avautuvat - kun rohkeus puhumiseen löytyy. 

Omassa äiti -suhteessani olen puolestani monesti käyttänyt hyökkäys on paras puolustus -tekniikkaa. En koskaan ole ollut sitä mieltä, ettenkö tarvitsisi äitiä mutta "taivas varjele" olen ollut vaikea ihminen :D. Olen sitä edelleen ja tulen aina olemaankin, mutta osan omasta tempperamentistani haluan säilyttää - vaikka se tekeekin minusta vaikean. Hyökkäys on kuitenkin ollut minulle keino rakentaa suojamuuri itseni ympärille. Ei sillä, ettäkö olisin sitä tarvinnut, mutta sellainen vain on vuosien saatossa rakentunut. Käytännössä se on tarkoittanut sitä, että tunnin aikana olen menettänyt hermoni aiheettomasti monta kertaa. Maanantaina laskin, että olin äidin seurassa yli 3,5 tuntia ja meillä oli oikein OIKEIN leppoisaa :). Äiti ei ole vaikea ihminen, joten tässäkin kohtaa peilistä näkyy ihan oma kuva. Terveisiä vaan äidille!

Ihmisiä, joille puhuminen on vaikeata, aliarvostetaan. Heitä pidetään kykenemättöminä löytämään rohkeutta sanoa asioita suoraan. Olkoon sitten niin. Silti kerron, että minulle kirjoittaminen on helpompaa. Minun ei tällöin puhumisen aikana tarvitse yrittää jatkuvasti tulkita toisen ihmisen eleitä, ilmeitä tms. vaan saan keskittyä omaan tekstiini. Sanotaan, että väärinkäsityksen riski kasvaa kirjoitettua tekstiä luettaessa kun äänenpainoa ei kuule. Kyllä minä olen mestari puhuessakin yrittämään rivien välistä lukemista: "Miksi ihmeessä toinen kulmakarvasi kohosi puoli senttiä toista ylemmäksi? Mitä tarkoitit sillä?" Kirjoittaminen antaa mahdollisuuden loogiseen asioiden etenemiseen ilman pomppimista sinne tänne ja siihen voi työstää enemmän asioita, jotka tulevat mieleen pikkuhiljaa: "Ai niin, tämäkin asia."Joskus etukäteen kirjoitettu ja annettu kirjoitus voi avata reitin puhumiselle, se toimii pohjana aivan kuin muistilista puheen pitäjällä. 

Minut tuntevia nyt ehkä hieman huvittaa, sillä jokainen tietää, että olen jatkuvasti äänessä. Totta. Ja pystynkin käymään pitkiä keskusteluja arvomaailmasta, omista tuntemuksistani, pohdinnoistani yms. joissa minun ei tarvitse paljastaa läheiselle ihmiselle syvimpiä huolenaiheitani. Muistan joskus sanoneeni jollekin kaverilleni, että "minähän olen kuin avoin kirja" vaan tähämpä sain vastauksen, joka kumosi sanomani. Siinä taitaa piillä totuus.. Merkittävintä on se, että jokaiselle löytyy keino purkaa tuntemuksiaan.

Vielä on aikaa ja mahdollisuus :)


4 kommenttia:

  1. Mä niin jäin koukkuun tähän sun blogiin <3

    VastaaPoista
  2. Taidanpa tietää kenestä on kyse :). Kiva kuulla, että näitä jaksaa lukea!

    VastaaPoista
  3. Nää sun tekstit on niin oivaltavia, oot loistava!

    VastaaPoista