torstai 15. maaliskuuta 2012

Turvallinen aikuinen

Tämän aiheen äärelle pysähdyin ajatuksissani edellisen kerran kun olin viimeksi yövuorossa. Siitä on nyt noin viikko aikaa. Nyt olen jälleen yövuorossa ja huomasin jääväni jälleen miettimään tätä...

"Valvoo unta" -on tyypillinen lastensuojelun työntekijän facebookpäivitys.

Kun perheessä lapset nukkuvat on vanhemman, vanhempien tai muun aikuisen paikka kotona. Näinhän olemme oppineet. On olemassa perheitä, joissa se ei toteudu. Näistä saamme toisinaan lukea lehdistäkin. En voi puhua omasta kokemuksestani, koska minulla ei lapsia ole. Luulen kuitenkin, että harva vanhempi pysähtyy miettimään omaa rooliaan lapsen unen vartijana - läsnäolijana lapselle.

Luulen, että on myös monta lastensuojelun työntekijää, jotka eivät myöskään pysähdy miettimään rooliaan muiden lasten unen unien vartijana.

Tässä nyt istun tietokoneen äärellä. Lapset ovat menneet iästä riippuen nukkumaan 2,5-3,5 tuntia sitten. Nuorimmat peiteltiin sänkyihin, vanhimmille toivoteltiin vain hyvää yötä. Kurkistukset huoneisiin on tehty - kaikki nukkuvat. Pyykkikoneessa lasten vaatteet puhdistuvat, siivouspäivän jäljiltä syntynyt lakanapyykki on jo pesty. Minä olen nyt aikuinen täällä. Olen huolehtimassa siitä, että lapset saavat huolehtia yhdestä perustarpeestaan - riittävästä levosta. He uskaltavat käydä nukkumaan sillä tietävät, että eivät ole yksin. He voivat käydä nukkumaan, sillä aikuinen valvoo rauhallisuutta ja kieltää turhan riehumisen. Väitän, että jokainen lapsista (ikään katsomatta) tarkistaa ja päivän aikana kuka työntekijä on yövuorossa. Sillä ei ehkä ole muuta merkitystä kuin se, että heillä on tieto - varmuus.

Aamun sarastaessa haen lehden ja päästän koirani samalla käymään ulkona. Kyllä koirani on 99% yövuorot mukana töissä. Sitten laitan aamupuuron porisemaan (paitsi riisipuuron jo haudekattilaan paljon aiemmin), katan pöydän ja huolehdin lasten heräämisestä (usein kun se herätyskello unohtuu laittaa päälle). Lapset koulutielle ja työvuoroni alkaa olemaan pulkassa.

Kun reilun 40 kilometrin työmatka on taitettu pääsen kääriytymään itse oman peittoni alle. Verhoan itseni suurella peitolla lähes nenänpäätä myöten ja tartun hetkeen. Olen ollut turvallinen aikuinen....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti