maanantai 1. lokakuuta 2012

(Mini)Loma isolla ällällä!

Ihan fakta on, että arjesta on joskus päästävä irti - se tuli jälleen todettua. Lauantaina päivällä treffasin ystävän kaupungissa. Kävimme hieman kaupoissa ja syömässä ennen linja-auton lähtöä Turkuun. Matkahan alkoi vallan lystikkäästi kun jo eläkeikää lähestyvä bussikuski ei löytänyt meitä listalta. Me olimme vain kyytiläisiä emmekä matkatoimiston listalla. Pääsimme kuitenkin kyytiin, kävimme bussissa varaamassa paikat ja palasimme samantien ulos jalkoja oikomaan vielä hetkeksi. Bussikuski kääntyi kyselemään ketä olemme ja olemmeko tulossa kyytiin. Mitä?! Vajaa viisi minuuttia sitten hän yritti etsiä meitä listalta.. Eipä se kai mitään, että lähdön jälkeen kuski ajaessa lueskeli matkustajalistoja auton seilatessa viivojen välissä. Tähän kohtaa huomio, etten mä edes ole arka kyydittävä!

Yhden pysähdyksen taktiikalla päästiin perille Turkuun.

Marssittiin lähtöselvitykseen ja tyrkättiin virkailijalle Vikingin matkalahjakortti käteen. Omakätisesti olin siihen kirjoitellut varausnumeron. Virkailija siinä hetken ihmettelee ja toteaa, että "tämä teidän risteily on varattu kuukautta aikaisemmin eli elokuulle". Sydän jätti muutamat lyönnit välistä. Kaivoin taskusta tulostamani varauslapun, jossa luki 29.9. ja annoin sen virkailijalle. Kirjoittamani varausnumero oli väärä, mutta lapussa oikea :D. Eipä siis hätää - risteilylle päästiin! Muistettiin, että varasimme ensin vahingossa elokuulle risteilyn, jonka peruimme samantien ja muutimme syyskuuksi. En vain ollut huomannut vaihtaa varausnumeroa lahjakortiin. Sattuuhan noita :D.

Laivaannousun jälkeen reissu jatkui todella rentouttavana! Frederik oli vetänyt paikalle erään vähemmistön edustajia ja melko hämmentyneinä seurasimme heidän käytöstään. En itse tunnustaudu rasistiksi millään tavalla, mutta olen sitä mieltä, että kunnioitusta muita kohtaan täytyy löytyä. Ihme, ettei keneenkään sattunut! Olipahan kuitenkin mielenkiintoista seurata illan tapahtumia tovi jos toinenkin. Kaikenlaista kulkijaa mahtui mukaan :D.

Aamulla ensimmäinen aistimus silmät avatessa oli silmiä kirvelevä skeidan haju :D. Siivoojat tuntuivat touhuavan käytävällä ahkerasti, joten liekö joku unohtanut vessan sijainnin tai pönttö tulvinut yli. Jestas, että meitä nauratti! Lisätorkkujen aikana haisuli oli onneksi haihtunut. Oli siis vallan mukavaa pötkötellä ja höpötellä hyvät tovit heräämisen jälkeen. Samalla sai ihmetellä Ruotsin kaunista saaristoa ikkunasta. Mahtavuutta oli kiireettömyys!

Paluumatkalla söimme buffetissa pitkän kaavan kautta. Kahdessa tunnissa ihminen ehtii rauhallisellakin tahdilla ahtamaan sisuksiinsa melkoisen määrän ruokaa! Ehkä joskus lapsena olen viimeksi käynyt laivan buffetissa. Nyt siitä osasi nauttia hieman eri tavalla ;).

Paluumatka sisälsi myös shoppailua, päivälepoa ja ihmisten ihmettelyä sekä musiikkitarjonnasta nauttimista.

Kotimatka osoitti elämän todellisuutta kun eräskin nuorehko herrasmies sormus nimettömässään kehuskeli panoreissulla käyneensä ja antaneensa toisen naisen kaverille kun ei sillä ollut...

Vietimme kertakaikkisen rentouttavan hyvän mielen risteilyn! Tämä oli todellinen irtiotto arjesta ja palatessamme tuntui kuin olisimme olleet reissussa pidempään. Olo oli levännyt, virkistynyt ja rentoutunut.

Kumpikin tahoillamme kömmimme yöllä tyytyväisenä oman miehen viereen nukkumaan ja taatusi totesimme olevamme onnellisia <3

Satama illalla laivan lähtiessä.

Ruotsin saaristoa.

Toinen Viikkari kurvasi samalle reitille (ikkunan läpi kuvattu).