keskiviikko 26. elokuuta 2015

Yksikön 3. persoona

Äiti laittaa, äiti vaihtaa, äiti antaa, äiti ottaa...

Tuttua?

Mikä ihme siinä on, että lapselle pitää sössöttää itsestään yksikön kolmannessa persoonassa? Tietääkö joku vastauksen? Minä en. Enhän miehellekään sano, että Anna tekee nyt ruoan tai Annaa ottaa nyt vähän aivoon!

Samaan sarjaan menee hauva, poppa, heppa ja mitä näitä nyt on. Koira, kuuma ja hevonen jos suomea puhutaan. Heppaan olen sortunut - muihin en!

Ja miksi sille lapselle pitää opettaa mitä eläimet sanoo? Eikö olennaisempaa ole mitä eläimiä ne on? Meillä tosin asuu nuori kapinallinen. Ainoa eläin, jota hän tällä hetkellä matkii, on koira. Meidän neidin mielestä koirat ei sano hau vaan ne sanoo mrrrrrrrrrrrrr. Oletteko sitä paitsi koskaan kuunnelleet mitä kanat oikeasti sanovat? Minä olen sitä mieltä, että ne sanovat pot pot pot pot vaan yleensä taidamme opettaa kot kot kot kot.

Joskus tämä touhu menee hieman liian pitkälle. Pari iltaa sitten olin koirien kanssa lenkillä. Kun toinen hinoista tipahti kädestäni, spontaanisti ääneen totesin "taas äidiltä tippui hihna", naurahdin itselleni ja tunsin oloni vähintäänkin hölmöksi.

Tähän sitä on tultu.

Anna haluaa siis toivottaa teille oikein hyvää yötä!

1 kommentti:

  1. Tähän on tultu täälläkin, äiti sitä, äiti tätä. Ja kyllä, koirat sanovat mrrrrr. ;)

    VastaaPoista